Metodiky pre učiteľov
V náhľade – a v prílohe k stiahnutiu – nájdete námety na prácu vonku, na besedu, projekt, či na domácu úlohu k predmetu Človek a spoločnosť pre 2. a 3. ročník.
Pri týchto námetoch sme vychádzali zo Štátneho vzdelávacieho programu, ktorý svojim obsahom a cieľom nabáda k tomu, aby žiaci získali skúsenosť z reálneho prostredia – učenie sa vonku, na exkurziách či besedách umožňuje žiakom vidieť, zažiť a prehĺbiť si učivo v teréne či v rozhovore s ľuďmi z praxe. Tým si lepšie prepoja teóriu s realitou, interaktívne aktivity ako projekty alebo diskusie rozvíjajú samostatné uvažovanie a podporujú ich schopnosť klásť otázky a hľadať odpovede. Rozvoj občianskych a sociálnych kompetencií – spoločná práca na projektoch a skupinové aktivity vedú k spolupráci, komunikácii a rešpektu, čo sú kľúčové zručnosti pre život v spoločnosti.
Podľa Štátneho vzdelávacieho programu: Hlavným cieľom 1. cyklu vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť je podporovať u žiakov schopnosť skúmať svoju obec, jej blízke okolie a vzťahy medzi ľuďmi. Žiaci pozorujú, porovnávajú a zaznamenávajú vybrané aspekty fungovania komunity, v ktorej žijú. Vedia sa orientovať vo svojom okolí a poznajú jeho špecifiká. Poznajú základné časové intervaly. Sú si vedomí, že súčasnosť je výsledkom konania v minulosti. Vnímajú jedinečnosť a vzácnosť seba samého a druhých. Rešpektujú základné pravidlá spolunažívania a komunikácie. Zaujímajú sa o svoje okolie a sú ochotní zapájať sa do aktivít na jeho zlepšovanie.
Nižšie uvedené námety sú súčasťou učebníc Človek a spoločnosť pre 1. cyklus ZŠ. Nájdete ich v sekcii pre učiteľov a učiteľky, na úplnom konci učebníc. Učebnice si môŽete zakúpiť v e-shope vydavateľstva VINTE.
Vo VINTE ich plánujeme ďalej rozpracovať v príručkách pre učiteľov. Prvú zverejníme na tejto stránke v elektronickej verzii v priebehu roku 2025.
Námety na prácu vonku v predmete Človek a spoločnosť pre 2. ročník ZŠ:
K stiahnutiu vo formáte PDF: Námety_učebnica_Človek a spoločnosť_2_ročník_VINTE
Námety na prácu vonku, besedu, projekt a domácu úlohu v predmete Človek a spoločnosť, 3. ročník, 1. polrok:
K stiahnutiu vo formáte PDF: Námety_učebnica_Človek a spoločnosť_3_ročník_A_VINTE
Pokračovanie textu k besede s inšpiratívnym človekom (text nie je súčasťou učebnice):
Témy besedy:
- Vývoj obce: Zistite, aké zmeny nastali v obci. Čo nové pribudlo? Čo bolo zbúrané a prečo?
- Zmeny v škole: Rozprávajte sa o tom, ako sa škola zmenila. Ako vyzerala? Aké metódy vyučovania sa používali v minulosti a čo sa odvtedy zmenilo?
- Zamestnanie ľudí v minulosti: Aké povolania vykonávali ľudia kedysi? Diskutujte o tom, ako sa menili pracovné možnosti v obci v priebehu času.
- Náboženské stavby: Zmenil sa význam kostolov alebo iných náboženských budov v obci?
- Kultúrne a spoločenské podujatia: Aké podujatia sa v obci konali v minulosti? Ktoré z nich sa zachovali a ktoré sa už nekonajú?
- Komunikácia medzi ľuďmi: Ako ľudia kedysi komunikovali na diaľku? Spýtajte sa, ako udržiavali kontakt s priateľmi alebo príbuznými, ktorí bývali ďaleko.
- Rodinné vzťahy: Ako vyzerali rodiny v minulosti? Koľko v nich bolomali detí a ako spolu vychádzali rôzne generácie v rodine?
Úloha 2: Po besede nechajte žiakov zhrnúť, čo ich najviac zaujalo a čo sa naučili o minulosti svojej obce. Niektoré poznatky môžu porovnať s tým, ako to vyzerá dnes.
Úloha 3: Diskutujte so žiakmi o tom, ako sa podľa nich bude ich obec meniť v budúcnosti. Ako sa bude vyvíjať, čo sa zmení, čo pribudne a čo bude odstránené.
K stiahnutiu vo formáte PDF: Námety_učebnica_Človek a spoločnosť_3_ročník_B_VINTE
Veríme, že tieto námety nájdu miesto vo vašej škole a pomôžu vám doplniť obsah predmetu človek a spoločnosť.
Redakcia vydavateľstva VINTE
Záznamy neboli nájdené...